Magien, julehyggen og venskabsbåndene
lever på Aarhus Teater
”Pagten” på Aarhus Teater – den 15, november
Anmeldelse af Michael Hansen – Kulturleben.dk
12-årige Malte bliver moppet i skolen og kun hans fantasi gør hverdagen tålelig. Hans mor er rengøringskone på skolen hvor han er elev sammen med lillesøsteren, en lalleglad sanglærke på rulleskøjter, altid med en nissefanger klædt ud som en ghettoblaster i hånden.
Malte begynder at se nisser og i starten trøster han sig med at det nok skyldes hans farverige fantasi. Men nisserne, specielt en nissepige, Lyda, bliver mere og mere troværdig i hans nærvær, og midt i alt elendigheden og de ondskabsfulde drillerier må han konstatere at han tilhører en sjælden race af den magiske menneskehed og Malte har en mission. Lyda og Malte skal finde pagten og udrydde den modbydelige is-heks Iselin inden hun fryser alle hjerter til is. At denne historie giver mange associationer til H.C. Andersens dannelseseventyr ”Snedronningen” kan ikke være en tilfældighed. Blot er det mere magien og venskabet i ”Pagten” som styrer den røde tråd.
Symbolsk består ”Pagten” af to sammenhængende vintervanter som formes som et hjerte. Og det er netop hjertet, venskabet, både i reneste form, men samtidig også på tværs af kulturer, forskellige verdener og andre forhindringer som man kan støde på når man blot er 12 år og hudløs sårbar som er aftenens temaer.
Meget modigt bryder Aarhus Teater banderolen og forvandler DR´s store succes med julekalenderen ”Pagten” fra 2009 til en teaterforestilling for hele familien.
”Pagten” rummer både uhygge, julestemning, venskab og magi og har derfor alle ingredienserne som der skal til, når man skal skabe en succesfuld julefamilietur i teatret med slikposer og med mor og far på hver sin side til at støtte når det bliver for uhyggeligt og læne sig trygt op ad når der synges smukke julesange.
Magien lever. De sorte ravne har et vidunderligt sprog som får salen til at runge af latter og nisserne i det hele taget, tager kegler både af udseende, kostumer, sødme og sympatiske finurligheder.
I denne opsætning spiller Aarhus Teater på de rigtige heste og har taget de rigtige valg.
Mange store teatre er begyndt at spille klassiske børneteaterforestillinger som bliver pakket ind i et teknisk overflødighedshorn af effekter og ”Game of Thrones” agtige kulisser og fortolkninger. Desværre bliver historien oftest væk i al den tekniske og actions præget overfortolkning. Familien bliver naturligvis underholdt, men det er svært at reflektere sammen som familien bagefter når historien, kernen, nu er pakket så voluminøst ind i røg, damp og maskiner som kan ligne drager og imponerer med deres kæmpe voldsomhed.
Aarhus Teater vælger heldigvis at lade historien være i centrum.
Naturligvis kan Aarhus Teater i den grad skabe mesterværker scenografisk og visualisere så vi falder omkuld af begejstring. Det har vi set i denne sæson med f.eks. ”Lyden af de skuldre vi står på” og ”Lazarus”. Og tak fordi de fortsætter med de visuelle mesterværker som her i ”Pagten”. Men de finder et smukt samspil imellem historien og den vanvittige smukke scenografi. Der er lige mål af begge krydderier i skålene og historien kommer aldrig til at betale prisen for overforbrug af effekter. Renlinet i dramaturgien og virkelig stærk i handlingen.
Dog har replikscenerne det med at gå lidt i tomgang og blive lidt kedelige. En omgang finjustering hvor tempoet sættes i vejret ville være med til at gøre helhedsindtrykket mere perfekt.
Der bliver julet igennem når nissepigen Aya, spillet af Mathilde Passer får hele salen til at synge med på de gamle smukke julesange. Der bliver i de scener ikke brugt energi på at fremtrylle rørstrømske følelser i salen med teknik eller effekter. Men med Mathilde Passer på scenen opstår magien automatisk og vi bliver virkelig rørte og luller os ind i den dejlige julestemning som vi husker fra barndommen. Hvor er det flot, og gribende sunget og spillet af Mathilde Passer. Mere af dig Mathilde.
Generelt var castet til ”Pagten” uovertruffen. Flotte skuespillerpræstationer hele vejen rundt og her viser alle netop, at man ikke behøver at svælge i Ipsen eller Shakespeare for at nå toppræstationer. Hele holdet spiller ”Pagten” med ægte følelser og vi tror på historien og underholdes optimalt.
”Pagten” bør være årets familieudflugt for alle, for ud over en dejlig historie om venskab og sammenhold, så kan Aarhus Teater også bjergtage os med deres visuelle scenografi og julehygge.
Pressefotos: Emilia Therese
Af Maya Ilsøe
Dramatiseret af Hanne Lund Joensen og Line Paulsen
Iscenesættelse Line Paulsen
Scenografi og kostumedesign David Gehrt
Komponist Aslak Hartberg
Lysdesign Anders Kjems / Lyddesign Lars Gaarde
Medvirkende
Frederik Mansø,
Anne Plauborg,
Marie Marschner,
Mathilde Passer,
Nanna Bøttcher,
Anna-Sofie Fredslund,
Anders Baggesen,
Christian Hetland,
Jacob Madsen Kvols,
Hanin Georgis,
Lasse Steen Jensen*,
Magnus Juhl Andersen*,
Clara Manley*,
Nanna Elisabeth Eide*,
Anne Laybourn*
*Studerende ved DDSKS, Skuespil, Aarhus