Julesneen daler frydefuldt i Aarhus
”Et Juleeventyr” af Charles Dickens på Aarhus Teater – Torsdag den 5. nov. 2020
Anmeldt af Michael Hansen – Kulturleben.dk
På vej til den gamle smukke og altid velproducerende landsdelsscene i Aarhus midtpunkt, prøvede jeg at tælle hvor mange versioner, jeg har overværet af Charles Dickens ”Et Juleeventyr”. Indtil nu er aftenens premiere min 14. udgave, så historien om fællesskabet kontra isolationen har måske fået lidt metaltræthed i min bevidsthed, selv om det ubetinget er en af mine yndlingsforestillinger udi i julefortællinger.
Vi møder på scenen en super realistisk og victoriansk scenografi, som forestiller Scrooges hjem med store vinduer, en pejs med sparsommelige flammer og en skrabet og stringent udsmykning. Kulisserne kan lige så godt være rammerne om et naturalistisk stykke af Ibsen eller Strindberg fra det Moderne gennembrud, og mine bekymringer begynder at spire, når jeg ser rundt på alle de forventningsfulde barneansigter.
Lad mig slå det fast med syvtommersøm. Det her er den bedste udgave, jeg nogen sinde har set.
Da det smukke og gribende kor i lange sorte frakker og høje hatte med kristtjørn indtager scenerummet med lamper og velklingende julesange i nye fantastiske udformninger, bliver tårekanalerne allerede stimuleret, og jeg tænker på, om vi måske er lidt overfølsomme pga. alt det Corona-gejl, vi kæmper med. Svaret må blive, vi er total udfordret i menneskeheden med lukninger, masseudryddelse af mink og lige nu et ufint og ubehageligt valg i USA samt nedlukningen af stakkels Nordjylland. Vores følelser sidder ubetinget helt uden på tøjet, og vi oplever fuldstændig aftenens tematik: Fællesskab kontra isolation på vores egne kroppe. Men det er ikke pga. af udnyttelse af disse ulykkelige situationer, at aftenens juleforestilling fanger os og får fat i følelsesregistret. Det er fordi, Aarhus Teater og instruktør Jacob Schjødt har valgt at levere en fuldstændig ren, smuk og nytænkende version af ”Et Juleeventyr”.
Vi kender alle fortællingen fra 1843 om forretningsmanden Ebenezer Scrooge, som kun tænker på penge og anser julen for noget opreklameret pjank. Hans selvisolation og hadske attitude mod omverdenen bliver så grusom, at han til sidst får besøg af sin gamle afdøde kompagnon Jacob Marleys, som dukker op fra skærsilden igennem pejsen og erklærer den chokerede Scrooge, at han i løbet af natten vil få besøg af tre ånder, som vil tage ham med på en reflekterende rejse i håb om, han vil gå fra had til empati og få åbnet op for sit hjerte.
Som lovet dukker alle tre ånder op i intervaller og en rejse begynder i fortid, nutid og fremtid. Det er vist ikke nogen spoilers at påstå, at Ebenezer Scrooge heldigvis ender som en jublende glad julefreak, som redder både julen på scenen samt stemningen i salen. Det er aldrig dårligt at redde julen, hvis det ikke bliver oversentimental sukkersød pladderromantik. Det har jeg set mange grimme udgaver af, men i det her tilfælde vælger Jacob Schjødt at give os en hudløs varm, smuk og ren forestilling, hvor alt overflødigt er skåret væk. Hvor musikken og sangene bærer os igennem en vedkommende og velkomponeret historie, som åbner op for alle følelsessluserne til slut, når Aarhus Teater giver den gas med magi, effekter og overraskelser. Overraskelserne skal herfra være usagte, men på et tidspunkt, hvor salen blev inddraget i slutningen, oplevede jeg virkelig fællesskab og åbenlys varme og våde øjne, som jeg sjældent har oplevet det før i et teater. Vi har brug for den varme i denne tid, og vi får den på den rigtige og usentimentale måde. Det må være en stærk oplevelse som skuespiller at stå og se ned på fællesskabet under denne overraskelse. Stor respekt for Jacob Schjødt og hans modige og medrivende opfindsomhed. En sjælden flot instruktion som vil tage bo i erindringen i mange år fremover.
Det er genialt tænkt at lade et ”Christmas Choir” fortælle og guide os igennem forestillingen. Skuespillere og sangere, som både synger så englene blafrer af vellyst i loftet og spiller og hygger på en måde som hele tiden får fryden frem i sjælen, er en flot julebonus som pryder helhedsbilledet. Jeg virker nok lidt overstimuleret og begejstret i denne anmeldelse, men jeg er virkelig blæst omkuld og må erkende, at denne opsætning lander blandt mine top fem i mit teaterkartotek indtil nu.
Scenograf Benjamin La Cour har skabt magi i rummet. Vi kender ham specielt fra den storslåede og overrumplende scenografi til ”Klokkeren fra Notre Dame” på Fredericia Teater. Nu overrasker han igen med en Dickens-agtig victoriansk scenografi, som i løbet af forestillingen viser at kunne rigtig mange ting. Specielt kan den føre os ind i eventyrets magiske univers, hvor hver enkelt ånds entré overrasker og begejstrer pga. opfindsomheden samt en scenografi som hele tiden kan forvandles og fastholde os alle uanset aldre i beundring og spænding.
Musiker Marie Koldkjær Højlund har tryllet med musikken og skabt et musikunivers, hvor gamle kendte julesalmer både får en aktualitet og spændstighed og samtidig bevarer det nostalgiske og velkendte i sin form. Igen et klogt tilvalg, som er med til at gøre denne forestilling til noget unikt.
Igennem mine mange oplevelser med ”Et Juleeventyr”, har jeg erfaret, at der skal den helt rigtige skuespiller til for at løfte Ebenezer Scrooge, hvis opsætningen skal lykkes.
Jacob Madsen Kvols er brillant som Ebenezer Scrooge. En langlemmet, hysterisk og hadsk Scrooge, som spilles med akkuratesse og indlevelse, så vi her får en Scrooge af kød og blod. Kort sagt et rigtigt menneske. Vi forstår hans rejse og dispositioner, og med det super valg at lade ånderne køre en reflekterende dialog med Scrooge, er vi aldrig i tvivl om, hvad der sker i hans tankevirksomhed. Ret hurtigt i forestillingen får Jacob Madsen Kvols geniale spil fuldstændig fat i os, og vi overgiver os og forstår ham på resten af rejsen. Ebenezer Scrooge bliver hen ad vejen både charmerende, humoristisk og yderst rørende. En sjælden kombination, som skyldes både en gennemført og veldisponereret instruktion samt en talentfuld skuespiller på stjerne-niveau. Hele castet shiner i denne forestilling og løfter i flok, men Jacob Madsen Kvols fortjener sammen med instruktør Jacob Schjødt at blive løftet frem i front som to hovedpersoner i denne pragtopsætning.
Ærgerligt for os og fedt for teatret, at der allerede er udsolgt. Jeg forstår det godt. Men allerede i dag har min begejstring skabt stor interesse hos mange af mine venner. Så jeg håber inderligt, teatret forlænger i mindst 10 år. Det fortjener menneskeheden.
Glædeligt Jul og stort respektfuldt tillykke til Aarhus Teater og alle foran, på og bagved scenen.
Et Juleeventyr
AF Charles Dickens
DRAMATISERET AF Jack Thorne
OVERSÆTTELSE Julie Petrine Glargaard
ISCENESÆTTELSE Jacob Schjødt
SCENOGRAFI Benjamin La Cour
KOSTUMEDESIGN Karin Betz
LYSDESIGN Mathias Hersland
LYDDESIGN Lars Gaarde
MUSIK AF Marie Koldkjær Højlund, Anders Boll, Steffen Lundtoft
FOTO Emilia Therese
MEDVIRKENDE Jacob Madsen Kvols, Christian Hetland, Anders Baggesen, Kim Veisgaard, Emil Prenter, Isa Marie Henningsen, Mette Klakstein Wiberg, Victor Pascoe Medom, Andrea Øst Birkkjær, Anne Plauborg