Overdådig fremførelse i rodet musical.
”Dance of the Vampires” på det Ny Teater – Den 5. februar 2020
Anmeldelse af Michael Hansen – Kulturleben.dk
Vi skal skabe en ny storladen musical. Hvad gør vi?
Mixer lidt sammen. Låner et kroejerægtepar fra ”Les Misérables”, bruger lidt rytmer fra ”We Will Rock You”, tager lidt patos og låner nogle personer fra ”Phantom of the Opera”, genbruger lidt transparent dansetøj fra ”Chicago” og mixer det hele med et larmende og yderst irriterende folkloreshow fra Rumænien en spandfuld tysk dårlig komik i slapsticks genren. Omdrejningspunktet skal være Roman Polanskis kultfilm ”The Fearless Vampire Killers” fra 1967. Alle de succesparametre som burde danne en træfsikker stormusical vil være til stede, og produktet bør derfor efterfølgende leve i rigtig mange år.
Sådan har tekstforfatter Michael Kunze og komponist Jim Steinman sikkert tænkt da de skabte musicalen ”Dance of the Vampires” i 1997 og lod den opføre rundt i mange storbyer i Tyskland med pæn succes. Efterfølgende prøvede de kræfter med USA og måtte i hast pille musicalen ned igen da det folkloriske makværk på ingen måde bjergtog amerikanerne.
Musicalen er bygget op med to hoved locations. Den lille kro ved foden af Grev Korlocks (Dracula) slot i Transsylvanien hvor størstedel af 1. akt foregår. Samt selvfølgelig selve Grev Korlocks bloddryppende vampyr imperium som vi heldigvis ser mest til i 2. akt. Men sikkert er det, at ”Dance of the Vampires” er et umuligt makværk og har på ingen måder hverken charme, sensualitet eller substans til at udfylde behovet hos det kræsne stampublikum som er vant til at blive top stimuleret med verdens klasse musical på det gamle og smukke traditionsrige teater.
Det Ny Teater har alt den talent og storhed der skal til for at få musicalen til at lykkedes, og de leverer den på alle tænkelige måder. De har bare ikke noget brugbart at putte den i. Jeg undres over teatrets og evt. dramaturgernes valg af netop denne musical. Den er så gennemført dårlig konstrueret og selv Jim Steinmanns storhit ”Total Eclipse of the Heart” som vi kender i Bonnie Tylers version som gennemgående musiktema, er ikke nok til at løfte musicalen op i et højere lag.
Det Ny Teater og hele castet synger så taget letter, sjældent hørt bedre. Scenograf Paul Farnsworths bombastiske scenografi både fungerer og overrumpler i sin opfindsomhed og visuelle smukke sorte univers og hans kostumer fejer hen over scenen i sin mangfoldighed, storhed og skønhed så min ledsager denne aften, en kompetent kostumier fra Jylland, måtte gibbe efter vejret af bare beundring. Jeg ærgrer mig hudløs over, at alt den vellykkede fremførelse og udformning skal tage bolig i netop dette uoverskuelige makværk. Tekstforfatteren og komponisten har moret sig med at blande forskellige genre i rysteposen og resultatet er blevet substansløs uden køn eller rød tråd.
Heldigvis løfter Grev Korlocks univers og alle vampyrtableauerne sig til et niveau som næsten lever op til Det Ny Teaters standard. I denne mørke og blodige verden får vi både lidt uhygge, et visuelt flot show og de stemninger som vi håbede på da vi ankom som yderst kræsne publikummer når det gælder Det Ny Teater.
Peter Jorde og Co. kæmper bravt med det sparsomme materiale og især leverer Anders Bilberg noget unikt, endelig humoristisk og erotisk i rollen som Grev Korlocks søn Herbert der i det mindste har en seksualitet. Hele opsætningen er ret kønsløst og mangler kraft i sin tekster.
Det Ny Teater kæmper med hud og hår og alle på scenen og bagved har leveret superprofessionelt, synger og danser på alle måder vidunderlig. Danner flotte billeder og stemninger med sin geniale scenografier og kostumer. Det er bare så ærgerligt at Det Ny Teater ikke har været mere kritiske med repertoirevalget. Vi forventer som altid det helt store når vi skal i teater på Gammel Kongevej. Det har vi altid trygt kunne forvente. Men denne gang skuffes vi pga. et manuskript som er renlinet makværk som i sin form ikke rammer nogen specielle genrer.
Tekst | Michael Kunze |
Musik | Jim Steinman |
Musikalske arrangementer | Michael Reed |
Orkestrering | Steve Margoshes |
Original produktion | VBW |
Baseret på spillefilmen ”The Fearless Vampire Killers”.
Instrueret af Roman Polanski, skrevet Gérard Brach og Roman Polanski.
Creative Team
Iscenesættelse | Daniel Bohr |
Scenografi | Paul Farnsworth |
Koreografi | Alistair David |
Musikalsk indstudering | Per Engström |
Lysdesign | Jason Taylor |
Lyddesign | Richard Sharratt |
Oversættelse | Karen Hoffmann |
Resident choreographer | Hayley Franks Høier |
Resident director | Michael Lindvad |
Medvirkende
Krolock | Peter Jorde |
Sarah | Monica Isa Andersen |
Abronsius | Kim Hammelsvang |
Alfred | Søren Torpegaard Lund |
Chagal | Jesper Asholt |
Rebecca | Charlotte Guldberg |
Magda | Julie Steincke |
Herbert | Anders Bilberg |
Koukol | Henrik Lund |
Nattens Monster | Jonas Suurballe Christensen |
Christian Lund | |
Martin Loft | |
Mikkel Hoé Knudsen | |
Sebastian Harris | |
Robert Thomsen | |
James Leece | |
Paul James Rooney | |
Linda Fabricius Hultemark | |
Mia Karlsson | |
Linda Olofsson | |
Elise Andersson | |
Anastasia Stojko | |
Thea Boel Gjerum | |
Andrea Ulvenstål |