Hæsblæsende show i verdensklasse
”Carnival” på Wallmans i København den 10. oktober.
Anmeldt af Michael Hansen – Kulturleben.dk
Når man træder ind i den gamle fine cirkusbygning i centrum af København, træder man ind i en tidslomme af elegance, stil og fest i en anden kaliber end den man ellers møder i dag. Alt er gennemført ned til den mindste detalje og det klæder aftenen.
Som anmelder skal man ubetinget tage showbrillerne på, men når de så ellers er rettet til og sidder ordentligt, så venter der sig en oplevelse af de helt store.
Verdensartisten/komikeren Abigail Collins møder os som superdivaen Peggy Sued som byder velkommen og med champagne. Peggy Sued er ikke helt sober i kanterne og hendes udstråling og attitude stråler af sex og hun dyrker humoristisk tæt kontakt med publikum. Peggy Sued har en dejlig personlighed med kant som i den grad klæder Wallmans dinnershow. Hun tager brodden af den svenske polerede og lidt for pæne stil, som de ellers leverer. Det svenske fortsætter dog men er meget lettere at synke med Peggy Sued i kulissen.
Vi bliver ført ind i den overdådige sal og bliver placeret ved et veldækket bord med et vue ud over hele salen. Showet kan begynde.
Elin, en svensk sangsolist i showet, byder os velkommen og er vores bords værtinde hele aftenen, alt imens hun serverer lækker mad for os og derefter vælter salen 5. min senere som stjerne på scenen. En kombination som ubetinget er til ære for os. Men man kan nu godt føle lidt medlidenhed med kunstnerne som både skal servere og underholde.
I det hele taget kan Wallmans det med at skabe et interaktivt show som faktisk får hele den store sal og alle dens kunstnere og showet til at blive en kærkommen intim oplevelse. Bravo for det.
Showet har mange niveauer. Der er egentlig ikke nogen rød tråd. Vi havde nok forventet et karnevalsagtigt show pga. titlen ”Carnival”. Men hurtigt oplever vi at ”Carnival” er symbolet på farver og fest. Og det får vi i den grad.
Showet starter med et medley over ”The Greatest Showman” med et svævende flygel i salen og et tigerbur på scenen. En hyldest til mangfoldigheden og et freakshow med Elin i spidsen med sangen ”This is me” liggende på det svævende flygel. Overrumplende flot start.
Vi får flere medleys i løbet af aftenen. Bl.a. et cinema-intermezzo om det at blive gammel, et Eurythmics og Annie Lennox medley, et Bruno Mars og til sidst aftenens største optrin og showets bedste indslag – Finalen som var et storstilet Queen medley.
Igennem aftenen bliver hele showet krydret med flot dans, bl.a. en stærk pas de deux med en stor hulahopring, en kærligheds pas de deux mellem to mænd og en fængslende dans med hvide masker omkring et sminkebord.
Top artister pryder også denne aften. Både en genial tryllekunstner samt to verdensartister på sway pole som får os til at holde vejret når de flyver rundt i salen på deres polestænger.
Det hele er stort flot og velkomponeret, og lige før vi får for meget, så dukker Peggy Sued op som bl.a. kanonkonge og hulahopring artist. Alle gange super grinagtig og med en særdeles international timing og et niveau i verdensklasse.
Alle skiftene imellem dinner-delen og showsene foregår sømløst og hele aftenen er gennemvædet af professionalisme når det er bedst.
Wallmans er en fest af de sjældne. Salen syder og stemningen er brusende. Det effektive team af kunstnere og tjenere formår at lave skiftet fra veldækket borde til et heftig Disko-dansegulv på under 90 sekunder, og det mest geniale er at publikum er med til at afvikle forvandlingen.
Vi forlod en dansende sal, godt mætte af en fire retters gourmetmad med lækker vine til. Topunderholdt af ”Carnival” og glad for at der stadigvæk findes professionelle tilbud hvis man vil have en glad aften i internationale rammer. Stemningen vi forlod var sjælden og værdifuld og alle fortjener en fest i ny og næ og her er Wallmans Dinnershow en helgardering.
Foto: John Resborn