Ungdomsteater som rammer plet
”4 Ever” på Stiklingen – Aarhus Teater – Tirsdag den 25. februar 2020
Arrangør Opgang2
Anmeldelse af Michael Hansen – Kulturleben.dk
I salen møder vi en sparsom men virkningsfuld scenografi af baggrunds bannere som illustrerer frost, og midt i vinterlandskabet står 4 små drenge i silhuet side om side.
Stemningen er afslappet i salen. Skuespiller Chadi Abdul-Karim går rundt og små snakker med publikum som i dagens forestilling hovedsaligt består af elever fra udskolingen. Musiker Nikolaj Rosengreen stemmer sine instrumenter og gør hele lydsiden klar til en forestilling. Begge skaber de en tryghed hos de unge mennesker, som forventningsfulde sidder og venter på at få serveret noget teater som de kan vælge at lade sig suge ind i, eller modsat, som den aldersgruppe nu gør, modtage kunsten med larmende, provokerende og ligegyldig attituder. Jeg er selv lærer i udskolingen, så jeg kender målgruppen på alle måder. Det er ikke fordi de er bevidst ubehagelige, der rumsterer bare så meget i deres kroppe og tankevirksomhed og samtidig er de i forvejen mediemæssig overstimuleret.
Gruppen vælger heldigvis den gode model og laver sig hovedkulds suge ind i historien, og det er der på alle parameter grund til.
Da Chadi Abdul-Karim begynder sin fortælling om fire drenge og deres venskab, opstår magien omgående. Chadi Abdul-Karim har et sjældent retorisk og karismatisk talent som ubetinget fanger. Historien starter med fire drenge hvis venskabsbånd bliver ubrydelig sammenfæstet da de konfronteres med en nær død oplevelse da den ene af dem bryder igennem isen en frostklar dag nede ved søen, og resten af drengene tvinges til at lave en menneske-levende livsstreng for at få reddet deres kammerat i land. En oplevelse som binder dem sammen ”4 ever”.
Chadi Abdul-Karim præsenterer os for de fire drenge og deres herkomst. Mange udfordringer dukker op af deres livs-rygsække og ikke langt inde i stykket, føler vi at vi kender dem hver især og oplever en stærk mimesis omkring livet, venskaber og menneskeheden generelt.
Chadi Abdul-Karim bjergtager os både med det karismatiske talent og i den grad med en aller helvedes god tekst og historie skrevet af Pia Marcussen. Den inviterer både til fordybelse, grin og gråd. Jeg tror aldrig at jeg har oplevet en målgruppe som dagens publikum overgive sig så åbenlyst på alle måder, og til sidst overgive sig i gråd selv om de er omgivet af deres klassekammerater.
Nikolaj Rosengreen pakker hele historien ind i en lækker nutidig lydside og fanger også ungdommen med sin charme og diskrete tilstedeværelse hvor det fantastiske lydbillede danner grobund for helhedsindtrykket. Både Chadi Abdul-Karim og Nikolaj Rosengreen får takket være deres professionalisme, talent og, igen, charme den gribende stemning til at drive ud over scenekanten og fanger os i et lækkert føregreb af følelser, genkendelser og overraskelser.
Stykkets største force er, at den fungerer og lever på de unges præmisser uden ophøjet finlitterært snobberi eller trang til at imponere. Den er hudløs i sin ærlighed og den holder i sit koncept og formål hele vejen igennem. At være i selskab med Opgang2 og deres tre geniale kunstnere er en total bonus på en ellers våd og stormfuld tirsdag formiddag.
Bagefter snakkede jeg med mange af eleverne som havde overværet forestillingen ”4 Ever”. Hele vejen rundt var der en åbenlys begejstring og mange snakkede om at de godt kendte de problematikker som der var i stykket. Flere ytrede stor beundring over at Chadi Abdul-Karim kunne levendegøre de fire karakterer så præcist og var samtidig glade for at der også var plads til grin.
Alle synes at det var en sej oplevelse og alle inklusiv mig og min ledsager kunne forlade Aarhus Teater lidt gladere og lidt klogere. Venskab skal plejes og dyrkes og må aldrig blive en dårlig vane.
Manuskript og instruktion
Pia Marcussen
Scenografi
Gitte Bøg
Dramaturg
Lise Ørskov
Medvirkende
Chadi Abdul-Karim
Nikolaj Rosengreen
Musik Nikolaj Rosengreen